Hukum Isteri yang minta Cerai dan Hak Isteri yang di Talak


Allah SWT berfirman

" Siapa saja  perempuan yang meminta cerai kepada suaminya tanpa suatu sebab yang dapat dibenarkan , maka dia tidak akan mencium bau surga ". ( HR. Abu Daud)

Dan untuk para suami , jika menyusahkan isteri hukumnya haram .

Allah SWT berfirman :

"Jangan kamu berlaku kasar terhadap mereka itu lantaran kamu hendak pergi dengan membawa sebagian dari apa yang telah kamu berikan kepada mereka , kecuali apabila mereka itu berbuat jahat yang terang-terangan." (An-Nisa : 19)

Kemudian ada beberapa hak , bagi isteri yang menerima talak diantaranya adalah :

  1. Isteri yang dicerai boleh tinggal dirumah suami yang mncerikannya dan berhak mendapat uang belanja selama masa iddah 
  2. Pihak suami tidak boleh mengusir isteri dan si isteri tidak boleh pergi meninggalkan rumah . Kecuali jika si isteri melakukan perbuatan keji , dalam hal ini dia tidak diperkenankan untuk tinggal dirumah suamiya .
  3. Suami boleh menyuruhnya pindah rumah karena kepribadian dan tingkah laku yang buruk.
  4. Apabila isteri yang diceraikan dalam keadaaan hamil , maka suami harus memberi belanja sampai dia melairkan.
  5. Apabila isteri melahirkan dan akan meyerahkan penyusuan anaknya kepada wanita lai , maka suami harus memberi biaya sesuai dengan kemampuan.
  6. Suami juga harus memberikan mut'ah kepada isteri yang diceraikannya , yaitu sekedar untuk menyenangkan hati dan meringankan bebannya . Pemberian itu bisa berupa harta , pakaian dan sebagainya. " Kepada wanita-wanita yang diceraikan (hendaklah diberikan) mut'ah menurut cara yang semestinya , sebagai suatu kewajiban bagi orang-orang yang takwa".(QS 2:241).
  7. Isteri haus mendapat mahar secara penuh . Suami dilarang mengambil kembali mahar yang telah menjadi hak  isteri walaupun dia sudah tidak mencintai isterinya.
  8. Jika terjadi Talak sebelum digauli tetapi telah ditentukan maharnya. , maka isteri yang dicerai mendapatkan separuhnya.
  9. Setiap ayat yang menyinggug tentang hukum-hukum talak , selalu diikuti dengan perintah agar menepuh dengan cara yang baik.Allah SWT berfirman " Apabila kamu men talak isteri-isterimu , lalu mereka mendekati akhir iddah , maka rujukilah mereka dengan cara yang baik , atau ceraikanlah mereka dengan cara yang baik (pula)." ( QS 2 : 231)

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Hukum Isteri yang minta Cerai dan Hak Isteri yang di Talak"